“Goedemorgen, Merkx Kozijnen, met Fieke”, klinkt het enthousiast. Al tien jaar lang horen onze klanten en leveranciers deze zin wanneer ze naar ons algemene nummer bellen. Fieke van Dongen is het gezicht achter de begroeting. Ze werkt als receptioniste en administratiemedewerker bij Merkx. Onder het genot van een kop koffie vertelt ze meer over haar job. En dat doet ze net zo enthousiast als het begroeten van onze relaties.
Eind 2014 gaat Fieke op verzoek van haar zus en voormalig Merkx Kozijnen-directrice Elsbeth Merkx bij onze timmerfabriek aan de slag. “Elsbeth gaf aan dat ze ondersteuning zocht bij de bedrijfsadministratie. Ik werkte al jaren bij de Diamant Groep in Tilburg. Daar had ik het goed naar mijn zin, maar een nieuwe uitdaging leek me ook wel wat”, vertelt Fieke. Uiteindelijk wordt ze via de Diamant Groep gedetacheerd aan Merkx Kozijnen. Dat onder één voorwaarde: Fieke wil kwaliteit leveren en er komen geen privileges/voorkeursbehandelingen omdat ze de zus is van de directrice.
“Ik heb nooit getwijfeld om hier weg te gaan”
Als Fieke ongeveer vijf jaar in dienst is, starten Peter en Elsbeth Merkx met de verkoop van hun bedrijf. Waar Peter nog enkele jaren betrokken blijft, draagt Elsbeth het stokje in een tijdsbestek van circa een half jaar over aan haar opvolger. Fieke blijft trouw haar bestaande rol vervullen. Ze geeft uitleg: “Ik heb nooit getwijfeld om hier weg te gaan. Ook niet toen mijn zwager en zus het bedrijf verlieten. Ik heb het hier gewoon enorm naar mijn zin. Alle collega’s zijn sociaal, behulpzaam en vriendelijk. Er is een heel goede wisselwerking tussen het kantoor en de werkplaats. Dat geldt niet alleen in de communicatie vanuit de calculatie en werkvoorbereiding richting de werkplaats en vice versa. Ook het lijntje administratie-werkplaats is erg kort.”
“Het zit ‘m in de kleine dingen”
Inmiddels werkt Fieke al zo’n vijf jaar onder de ‘nieuwe’ directie. Dat doet ze met alle plezier, vertelt ze. “Door de jaren heen is er veel geïnvesteerd in efficiëntere manieren van werken. Dat onder meer met nieuwe software en andere werkstructuren. Daardoor kwamen er meer werkzaamheden op mijn bord en is mijn rol gevarieerder geworden.” Ze vervolgt: “En zoals ik eerder al zei hebben we gewoon een heel fijn team. Iedereen is eerlijk en helpt elkaar. Dat komt door de kleine dingen. Toen mijn arm overbelast was, werd er gelijk naar een oplossing gezocht om mijn werkplek te verbeteren. De directie loopt geregeld rond door het bedrijf, maakt een praatje en toont interesse. We hebben regelmatig leuke uitjes, zoals een teamweekend, barbecue of een borrel.”
Fieke sluit enthousiast af: “Ik kan nog wel een aantal zaken noemen, maar ik ga gauw terug naar de receptie. Anders missen ze me nog aan de telefoon!”