In Contact met de Klant

Of het nou gaat om een eenvoudig raamkozijn of een complex project van honderden kozijnen voor een woonwijk: dagelijks worden in ons machinepark talloze producten geproduceerd. Maar hoe verloopt dat complete traject van A tot Z nou eigenlijk?

| 05-07-2019

Natuurlijk verloopt niet ieder traject precies hetzelfde. De ene keer dient een offerte op enkele punten herzien te worden, terwijl de andere keer nog eens extra contact op wordt genomen of de klant wel echt voor de juiste technische uitvoering gekozen heeft. Daarnaast zal een aanvraag van een klant die al 10 jaar partner is, vaak nét iets vlotter verlopen dan die van een aannemer die voor het eerst een kozijn opvraagt. Desalniettemin streven we bij Merkx Kozijnen naar één ding: onze klanten zo veel mogelijk ontzorgen. Hoe we dat doen, lees je hieronder.

Customer Journey

In basis begint ieder project hetzelfde: met een aanvraag van een klant. Dit kan een zzp’er, particulier of een aannemer zijn, maar ook een bouwbedrijf dat grootschalig opereert. Bij de aanvraag komt altijd hetzelfde verzoek aan bod - of er vóór een bepaalde datum een prijs kan worden ingediend door ons. Daarnaast kan erbij worden vermeld of de klant gebruik wil maken van de Merkx opleverservice, en of de producten voorzien dienen te worden van glas en folie (Merkx Concept II+). Als de aanvraag bij ons binnenkomt, wordt deze beoordeeld en ingepland door onze calculatoren. Indien er vragen zijn vanuit Merkx Kozijnen, worden deze tijdig gesteld om zo de klant voldoende tijd te geven hierop te reageren.

Hierna wordt de offerte opgesteld en verzonden naar de klant. Vervolgens wordt er na enkele weken wederom contact opgenomen met de klant, om te vragen wat de huidige status van het project is. Gedurende dit contactmoment wordt er in kaart gebracht of er nog wijzigingen moeten worden doorgevoerd. Als dit het geval is, verzorgt Merkx Kozijnen de benodigde aanpassingen aan de offerte.

Uitvoering & postproductie

Als de klant de offerte in opdracht geeft en wij de opdracht uit mogen voeren, wordt er een opdrachtbevestiging gemaakt en tevens wordt het project in de planning opgenomen. Er worden in overleg met één van onze werkvoorbereiders tekeningen gemaakt. Daarnaast worden de details doorgenomen, ten aanzien van technische uitvoering en levering. Zo wordt er bij renovatiewerkzaamheden gekeken hoe we onze producten het meest efficiënt aan kunnen laten sluiten op de huidige situatie van het pand. Bij nieuwbouw worden er diverse andere aandachtspunten tegen het licht gehouden, zoals de aansluiting op de gevel en/of constructie, de ventilatie, luchtdichtheid, isolatie en natuurlijk de esthetische zijde. Dit is inclusief detailtekeningen. Alles gaat uiteraard in overleg, om zo tot structurele, technisch sterke oplossingen te komen. Na akkoord op het tekenwerk, zal met de opdrachtgever de definitieve leverplanning worden afgestemd en gaat het project in productie.

Eén van onze Weinig Conturex CNC-gestuurde bewerkingsmachines.
Eén van onze ‘Weinig Conturex’ CNC-gestuurde bewerkingsmachines.


De meeste werkzaamheden op kantoor zijn nu achter de rug: er worden afkortstaten gemaakt van de order voor de eerste stap in productie: het afkorten. Vervolgens wordt het project digitaal doorgestuurd vanuit de werkvoorbereiding naar de CNC-bewerkingsmachines in onze werkplaats. Ondertussen wordt er contact gehouden met de opdrachtgever over de leverdatum van de producten. Mocht de klant ervoor kiezen de producten zelf op te komen halen, wordt er vanuit Merkx Kozijnen gecommuniceerd wanneer de kozijnen, ramen of deuren afgehaald kunnen worden. Heeft de klant tijdens de aanvraag aangegeven gebruik te willen maken van onze opleverservice, dan wordt in goed overleg met de uitvoerder de datum en tijd bepaald.

Hoe en wat er zich verder afspeelt in onze productie, is maandelijks terug te lezen in de artikelreeks ‘Van Ruwe Balk Naar Strak Kozijn’ Lees hier het eerste deel.

Meer weten? Informeer vrijblijvend via ons contactformulier of telefonisch via: 0162-314 260

‘’De jaren ervaring en kennis der techniek maakt ons tot ideale sparringpartner voor klanten’’, aldus Marco Copier - calculator/werkvoorbereider.

Neem contact op

Deel dit bericht: